domingo, 4 de febrero de 2018

L'accentuació. Accent diacrític

1.- Classifiqueu aquestes paraules en els grups de sota: quilòmetre, arròs, zoològic, fàbrica, abric, lliçó, tonyina, paquet, llibre, clínica, tortuga, pàgina, sucre, balcó, música, plaça, forner, àguila, elefant, bolígraf.


AGUDES- PLANES -ESDRÚIXOLES:

Agudes: arròs, abric, lliçó, paquet, balcó, forner, elefant.

Planes: zoològic, tonyina, llibre, tortuga, sucre, plaça, bolígraf.

Esdrúixoles: quilòmetre, fàbrica, clínica, pàgina, música, àguila.

 2.- Accentueu les paraules agudes, quan calgui:

 cantó, germà, autobús, femení, vindràn, clavell, padrí, sortirà

3.- Accentueu les paraules planes, quan calgui:
 cadira, àlbum, fàcil, examen, túnel, cantaves, masia, químic

4.- Acentueu les paraules esdrúixoles següents:

Núria, àrea, pàgina, clàssica, física, farmàcia, mecànica, indústria

5. Poseu accent obert (`) o tancat (´) a les paraules següents:

 be, comèdia, pagès, pretén, cérvol, interès, perquè, dèbil, entén, cantaré, préssec, pèsol, setè, també, església, diferencia, francès, estomac, emoció, allò, tómbola, còmica, telèfon, sòlid, opera, tómbola, avió, amorós.

 6. Ompliu els espais buits amb les paraules adequades que us donem entre paréntesis:

 El meu germà ___és____ molt alt. (és / es). La novel·la que he llegit m’ha agradat ____molt______. (mòlt / molt) 2 Només tinc ___déu_______ pessetes. (déu / deu). M’agrada ____més______ el gelat de xocolata que el de vainilla. (més / mes). ______Són_______ tres noies molt simpàtiques. (són / son). Sempre dormo com un ____sóc______ . (sóc / soc). _____Sí_______, vindré al cinema. (sí / si). Aquest gos no té ni un ___pèl______. (pèl / pel). L’avi acompanya el ______nét______ a l’escola. (nét / net). Tinc una piga a la __mà______. (mà / ma). M’agrada el ___té_____ amb llet. (té / te). La meva ____dona_____ es diu Maria i sempre ___dóna____ propina. (dóna / dona).

7. Accentueu els mots d’aquestes frases, quan calgui:

 La professora ens explica l’us del violí. Els meus pares han comprat una bota de vi blanc. Fora bo que compressis un cotxe nou. Jo soc un bon amic seu. La Mireia juga molt be a tennis. El Periódico és el diari més llegit de Catalunya. Vens al teatre? Sí que hi vindre. Dòna aquesta acta a l’administrador.

No hay comentarios:

Publicar un comentario