La coherència textual
Perquè un text tingui unitat semàntica i comunicativa, cal seleccionar i organitzar la informació rellevant per oferir-la estructurada en apartats, seguint un ordre lògic.
És important escollir la informació segons els propòsits de l’emissor, els coneixements previs del receptor, el tipus de missatge…
Cal presentar la informació de manera clara i ordenada, segons l’estructura del text i la seva finalitat. Sense contradir-se.
Cal desenvolupar correctament
el tema, de manera que s’avanci amb informació nova (progressió
temàtica), i alhora fer que els enunciats vagin reforçant les
informacions donades.
Recordeu que un text és coherent si adopta una estructura comprensible i
no cau en contradiccions. Aquests són, resumidament, els passos que heu
de tenir en compte:
Activitats
coherència textual
1. Explica per
què els següents textos no són coherents en cada cas:
- a)
La taula menjava a
qualsevol hora: Aquest text no és coherent perquè no és un text adequat per parlar-ne
- b)
El meu gendre va venir
a sopar ahir (no tinc cap fill/a): Aquest text no és coherent perquè no s'utilitza el mateix llenguatge que amb fills davant.
- c) Vés a la perfumeria i
compra dos quilos de llenties: Aquest text no és coherent perquè no és va a comprar llenties a una perfumeria, perquè clarament no te'ls vendran.
-
d) Hi havia una dona
passejant per la vorera. El meu germà va acabar la carrera l’any passat.
M’encanta anar de compres: Aquest tex no és coherent perquè no parla de un mateix tema, parla de diferents temes, una dona passejava, la carrera de l'any passat del seu germà i que l'hi encanta anar de compres.
-
e) Joan Miró va néixer a
Barcelona. Va pintar Dona i Ocell. Va viure a París. Va cedir terrenys
per a la Fundació de Palma de Mallorca. En la seva primera etapa va estar
adscrit al Surrealisme: Aquest text no és coherent perquè no du un ordre de parlar del mateix tema, va canviant tot és temps del tema i parla de coses molts diferents.
-
f) Era de nit i tanmateix
plovia: Aquest text no és coherent perquè parla de dues coses diferents i que no tenen res a veure.
2. Redacta novament els textos anteriors
de manera que siguin coherents.
a) A la taula no és menja a qualsevol hora
b) El meu gendre va venir a sopar ahir
c) Vés a la perfumeria a comprar colonia
d) M'encanta anar de compres
e) Joan Miró va néixer a Barcelona
f) Era de nit
3. Llegeix els
textos següents:
Text 1:
“Quan una persona que coneixes o
desconeixes, això no importa, parla, has de prestar-li
tota l’atenció que et sigui
possible, tant si vols com si no vols, tant si et cau bé com si no,
mirant-li la cara o els ulls
perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots
distreure...”
a) Hi sobra
informació? En falta?
Jo crec que a n'aquest text sobre informació, perquè hi ha informació innecessari
b) Torna a escriure
el text eliminant el que no és necessari.
"Quan una persona que coneixes o desconeixes, has de presentar-li, tota l'atenció que et sigui possible, tant si vols,tant si et cau bé com si no. Mirant-li la cara o els ulls perquè si mires a una altra part o fas algun moviment, la pots distreure."
Text 2:
“En el cas que trobeu una
criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la
situació tant com us sigui
possible i que l’acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú que
pugui fer quelcom per ajudar-lo”.
a) Quines són
les idees rellevants del text? N’hi ha d’irrellevants? Quines?
Les idees rellevants és que si et trobes una criatura pues dur-la en un lloc que algú et pugui ajudar. I les idees irrellevants crec que no n'hi ha.
"En el cas que trobeu una criatura perduda en un camp de futbol, cal que desdramatitzeu la situació abans del que sigui possible i que l'acompanyeu a algun lloc on hi hagi algú per ajudar-lo."
No hay comentarios:
Publicar un comentario